Strategy: consulting vs engineering. What's the difference?

Consulting
het geven van deskundig advies aan andere professionals.


Engineering
onderdelen, constructies of systemen hun functie laten vervullen.


Bij CLAY+ geloven we in Strategy Engineering, een moderne vorm van consulting die co-creatief, actiegericht en dynamisch is. Wij komen jou de antwoorden niet brengen. Wij brengen jouw team in beweging om strategische doelen te realiseren. 

In dit artikel lichten we op 3 aspecten de verschillen uit tussen strategy consulting en engineering.

  1. Keuzes maken vs klimaat creëren.

  2. Lineair onderzoek vs dynamisch samenwerken.

  3. Declarabiliteit vs Adoptie.


1. Keuzes maken vs klimaat creëren.

Hoe worden we ‘future-proof’ als organisatie? Ingewikkelde vraag! Er komen zoveel dingen bij kijken om daar het juiste antwoord op te geven. Maar het is mogelijk! De slimste koppen bij grote internationale consultancy firms kunnen het antwoord voor jou boven water krijgen. Toch?

Zeker. Er zit bovengemiddeld analysekracht bij de gerenommeerde namen in het consultancy veld. Kom je ergens niet uit, dan kunnen zij het voor je oplossen. We weten het al jaren, en trekken het advies daarom ook niet in twijfel. Het logootje van de gerenommeerde naam staat als een keurmerk op het rapport.


Wat consulting firms goed doen is de visie van de board supporten met aanvullend onderzoek en cijfermatige analyse. Hiermee wordt de koers bevestigd en koop je het maken van strategische keuzes af. Dit houdt traditioneel leiderschap in stand. Het idee dat de board keuzes moet maken. In de snel veranderende wereld van vandaag kom je daar niet meer mee weg. De markt verandert sneller dan dat strategische keuzes top down in goede staat door alle managementlagen heen bij de juiste mensen aankomen.


Nieuw leiderschap gaat niet meer over juiste keuzes maken maar over het juiste klimaat creëren. Een klimaat waarin teams snel en gefocused zelfstandig keuzes kunnen maken. Vergelijkbaar met de Franse opvoedstijl van kinderen. Geen micromanagement op de millimeter, maar ruimte voor experiment en het eigen karakter, binnen de kaders van de ouders. Medewerkers krijgen binnen de strategische kaders alle ruimte. Alleen dan wordt het volledige potentieel van je mensen benut. Dit leidt tot verrassende oplossingsrichtingen, betere resultaten en vergroot het werkplezier: joie de travail!


2. Lineair onderzoek vs dynamisch samenwerken.

Wij zien dat de vertaling van strategie naar executie moeizaam gaat. Het strategisch plan wordt een hoofdpijndossier voor management teams. 50 gelikte slides zien er mooi uit op het grote scherm, maar echte verandering blijft vaak uit. Het is zoeken en ploegen om doelen te vertalen naar roadmaps, middelen, processen en resultaten. Na verloop van tijd kom je er gelukkig wel uit. Met tal van compromissen achter de rug kun je met het team weer knallen in de executie. Het concretiseren van rapport naar realiteit neemt je mee in een ‘emotionele rollercoaster’.

Macrotrends uit een strategisch rapport 1-op-1 doorvertalen naar roadmaps en sprints op microniveau is lastig. Daar is extra context voor nodig. Om die context te schetsen zul je meerdere dimensies moeten verkennen. Dat gaat verder dan platte marktanalyses voor benchmarking en financiële performance. Impact hoeft zich op het eerste gezicht namelijk niet alleen in euro’s uit te drukken. De impact van je bedrijfsvisie kan een ontastbaar effect hebben op jouw waardeketen, medewerkers of zelfs de maatschappij. Om effect tastbaar te maken zul je moeten schakelen van shareholder-centric naar stakeholder-centric denken. In die slag komen nieuwe antwoorden boven water waarmee teams gaan begrijpen waarom ze doen wat ze doen.

Hoe geeft een extra dimensie meer antwoorden? Neem ons 'emotionele rollercoaster' plaatje van hierboven als voorbeeld. Een parabool met de formula Y=X²+1. Je ziet dat hij nooit de x-as raakt. Toch is dat wel het geval wanneer we er een dimensie aan toevoegen. Voor de wiskundigen onder ons staat dit voorbeeld bekend als 'The fundamental Theorem of Algebra' van Gauss.

In een 2D wereld bestaat het antwoord niet. Maar in een 3D wereld is er wel degelijk een antwoord. Het verkennen van die dimensie is voor velen vaak onwennig. But that’s where the magic happens...

Om projecten goed af te kaderen en risico’s te minimaliseren worden klant uitdagingen vaak afgekaderd naar overzichtelijke lineaire onderzoeksprocessen. Begrijpelijk, want daarmee garandeer je resultaat en tastbare deliverables. Als klant wil je natuurlijk ook concreet weten wat je krijgt voor wat je betaald. Maar doordat complexe uitdagingen dusdanig worden platgeslagen worden de kritische vragen alleen in een 2D speelveld gesteld. Ongetwijfeld goede vragen, maar wel allemaal in dezelfde dimensie. 

Met strategy engineering richten we ons op jouw 3D speelveld. Middels system thinking exploreren we dimensies waar traditionele consultants liever wegblijven. Voor complexe uitdagingen kun je namelijk geen lineair stappenplan volgen. Je zult meerdere toekomstscenario's moeten vormgeven en deze terugvertalen naar vandaag. Je houdt rekening met allerlei diverse vertakkingen in de route naar jouw horizon. Ook met vertakkingen die we van te voren niet eens voorzien hadden.


3. Declarabiliteit vs Adoptie.

Innoveren is geen glamourshow. Dat weten we. Het is rommelig,  vaag, en af en toe ook vermoeiend. Dat hoort erbij. Bij exploratie komt creativiteit en intuïtie kijken. Analysewerk is wat minder aan de orde. Nieuwe betekenissen moet je vormen, niet benchmarken. Organisaties zullen op innovatie vlak floreren als ze de kracht van intuïtie tot zich nemen. Tegenwoordig kom je er niet meer zo makkelijk mee weg om het vraagstuk lekker in een standaard proces format te gieten. Daar komt oefening, vertrouwen en gedragsverandering bij kijken.

Ik kwam, ik zag, ik factureerde.

De traditionele consultancy modellen hebben echter weinig incentive om hier in mee te bewegen omdat hun business model er niet op aansluit. De primaire meetlat waar naar gekeken wordt is declarabiliteit. Dat gaat over het aantal factureerbare uren die een consultant kan maken bij een klant. Meestal wordt er gestreefd naar een declarabiliteit van ±75%. Om die lat te behalen zijn er duidelijke kaders en afspraken nodig. Maar bij innovatie komt nou eenmaal onzekerheid kijken. Voor traditionele bureaus dus minder interessant om zich in echte innovatie vraagstukken vast te bijten. Zij blijven liever actief in het speelveld waar ze jouw business kunnen afzetten tegen de directe concurrentie van vandaag. Helder, afgekaderd en tastbaar.

Daarbinnen is het ook relatief eenvoudig om een goede marge te pakken. Hiervoor worden natuurlijk de goedkoopste resources ingezet om het bulk aan draaiuren te maken; de junior consultants a.k.a. ‘the grinders’. Daarboven heb je de managing consultants die de projecten overzien en bij elkaar brengen (minders). En daar weer boven hangen de managing directors die de klantrelatie waarborgen en zorgen voor een continuïteit aan werk (finders). Hoe hoger de senioriteit van de consultant, des de hoger het salaris, maar des te lager de declarabiliteit. De winst moet dus zoveel mogelijk uit de junioren geperst worden. Een groep die in hun starters jaren geconfronteerd wordt met de onuitgesproken verwachting om 60+ uur per week te draaien. De vraag is in hoeverre deze groep de headspace heeft om ruimdenkend innovatie vraagstukken beet te pakken.

If you give a man a fish, you feed him for a day.
If you teach a man to fish, you feed him for a lifetime.

Wij geloven dat er al een boel innovatiekracht aanwezig is bij organisaties. Dat is onze overtuiging. Samen bepalen we een aanpak die past op jouw organisatie en vraagstuk. Maatwerk dus. Je hoeft niet overal een externe expert voor in te huren. Meerdere malen hebben wij talent zich gepasseerd zien voelen nadat er onnodig experts werden ingehuurd. Richt je vooral op het goud wat je al in handen hebt. Het verbinden van strategie en executie is de sleutel. Hierin maximaliseren we de executiekracht van jouw organisatie om echt impact te maken. Ons doel is om goed geoliede innovatiemotoren te installeren bij organisaties. Teams die zelf in staat zijn holistisch naar uitdagingen te kijken, de juiste vragen te stellen en gewilde toekomstscenario’s naar zich toe te trekken.


Meet de innovatiekracht van jouw team met de CLAY+ innovatiescan.


Wij zijn CLAY+. Wij bouwen ‘winning product teams’.

Hulp nodig bij het alignen van visie, mensen en ideeën?
Neem contact op!

Vorige
Vorige

Stop with WHY

Volgende
Volgende

Squeezed in the middle