Squeezed in the middle
“De wereld verandert steeds sneller” [zucht...😞] die kennen we nou wel...
Het gros van de organisaties is de afgelopen jaren bewust geworden van de impact die digitalisering heeft op mens en maatschappij. Die bewustwording zien wij echter onbedoeld doorvertaald worden naar onduidelijkheid, stress, ruis en onrust op de werkvloer. Innovaties krijgen te weinig tijd en kans om te slagen omdat de business case onvoldoende helder te voorspellen is. Alles moest gisteren al af zijn terwijl de roadmap maar aangevuld blijft worden met musthaves voor het strategie_plan_2025(v8.3).pptx. De huidige kennis, skills en processen kunnen de veranderende markt nauwelijks bijhouden. En we weten het allemaal; die verandering zal alleen nog maar sneller gaan.
Waarom voelt het alsof we als een hond achter een niet in te halen bal aan rennen?
Omdat we dat inderdaad vaak doen. Al decennia lang leiden we mensen op tot specialisten die hun vak 40-50 jaar kunnen uitvoeren in de fijngeslepen structuren van organisaties. Die efficiëntie hebben we altijd gezien als een sterkte. Maar de toekomst vraagt mensen niet meer om per se efficiënt te zijn. Creativiteit en ondernemerschap zijn er nodig om mee te bewegen met de ‘snel veranderende wereld’. Zoals Albert Einstein zei: “als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”. Een cliché, maar zeker niet minder waar en zeer toepasselijk op veel organisaties vandaag. We zullen teams ruimte en ondersteuning moeten geven om te exploreren in plaats van enkel te exploiteren. Specialisten hebben een helpende nodig om te leren ‘leren’. 10 jaar lang hetzelfde blijven doen is niet houdbaar meer. De enige constante is verandering an sich. Voor management een grote uitdaging om dit bij hun teams te installeren terwijl er vanuit de directiekamers en commissarissen nog steeds jaartargets verwacht worden.
Het middle management; een ‘make or break’ voor innovatie.
In die snel veranderende wereld krijgt het middle management een overload aan informatie binnen die nu eenmaal niet snel genoeg verwerkt kan worden. Strategy consultants met een ingewikkelde naam worden ingevlogen om na 3 maanden een uitputtend en onleesbaar strategie rapport met verwijzingen naar de welbekende techbedrijven te presenteren. Het middle management moet hier vervolgens chocolade van proberen te maken, want een concrete vertaalslag van strategie naar executie ontbreekt.
Volledig onbedoeld wordt het middle management geconfronteerd met een innovatie bottleneck. Strategische uitgangspunten komen onvoldoende tot uiting omdat visie en executie niet lekker op elkaar aansluiten. De directie heeft een diffuus beeld van markt performance omdat praktijk inzichten, in hun reis door alle managementlagen naar boven toe, meerdere malen gemengd, gefilterd of zelfs verkeerd geïnterpreteerd worden. Ook horizontaal vindt er te weinig kruisbestuiving plaats tussen afdelingen. En als een diversiteit aan inzichten niet over elkaar kan worden gelegd blijft break-through innovatie natuurlijk uit.
Het middle management kan dus snel verstopt zitten met te veel informatie. Data overload kan daarmee vervelender zijn dan een gebrek aan data. Informatie pakketjes komen niet altijd aan bij de juiste mensen. Terwijl anderen juist weer verdrinken in zeeën van data en in een status van ‘analysis paralysis’ belanden. Overanalyseren kan ertoe leiden dat besluitvorming verlamd raakt, wat betekent dat er geen concrete actie ondernomen wordt. Na verloop van tijd gaan mensen binnen afdelingen proberen door de verstopping heen te duwen. Middle management kan zich nog meer bekneld gaan voelen wanneer er tegenstrijdige belangen lijken te ontstaan tussen afdelingen. Hoe kunnen we de juiste balans vinden tussen performance en innovatie terwijl de communicatiekanalen tussen silo’s verstopt zitten?
Let's shape tomorrow
De technologische innovatie biedt ook weer geweldige kansen. Fantastische ontwikkelingen waar iedere manager of ondernemer zijn voordeel mee kan doen. De massa heeft de afgelopen weken kennis genomen van GPT-3 en de mogelijkheden en toepassingen zijn eindeloos. Maar dan moet je natuurlijk wel weten hoe je die kansen benut en er waarde mee creëert.
Manage what matters
Geef teams de ruimte om verantwoordelijk en leiderschap te pakken. Stop met het micromanagen van KPI’s en stimuleer het genereren van learnings. Laat de performance dashboards wat los en focus op het geven van handvatten voor nieuwe waardecreatie.
Informal leadership
Benut het goud wat het team wellicht al in handen heeft. Laat voorbeeldgedrag zien waarbij mensen gestimuleerd worden om risico’s te nemen. Wie volgen jou in dit gedrag? Ontdek wat deze teamleden drijft en vraag wat ze nodig hebben om te floreren. Faciliteer hun groei naar leider.
Bottom-up innovation
Wanneer je meer en meer het juiste gedrag laat zien en een omgeving creëert waarin mensen veilig durven te denken buiten de bestaande kaders, dan zul je merken dat er een beweging ontstaat. Een beweging die blijft bestaan, ook bij de zoveelst reorganisatie. Dat komt omdat teamleden een nieuwe mindset en gedrag hebben eigen gemaakt die invloed heeft op de informele structuur van de organisatie. Nieuwe ideeën ontstaan wanneer de juiste mensen, met de juiste energie en ruimte in hun hoofd, op het juiste moment elkaar weten te vinden. Dat manage je niet, dat faciliteer je.