Jumbo Supermarkten als koploper van de betekeniseconomie?

Van belevenis- naar betekenis.

De komende jaren verschuiven we van een belevenis- naar een betekeniseconomie. Het zal niet meer puur gaan over de perfecte ‘customer journey'. De klant is meer en meer op zoek naar betekenis. Een no-nonsense speelveld waar een klant kiest voor merken die aansluiten op zijn of haar identiteit. Bedrijven die, in de ogen van de klant, er toe doen omdat ze de (eigen) wereld van morgen een stukje beter maken. Patagonia is hier een voorloper in.

Wanneer we zo’n stap naar een nieuwe dimensie zetten dan zal de oude dimensie naar verloop van tijd als ‘commoditized’ beschouwd worden. Van grondstoffen konden we geweldige producten maken. Deze zijn we met mooie diensten gaan aanvullen. Vervolgens zijn we in de ban geraakt van ‘the customer experience’ en zijn we fantastische belevenissen gaan creëren. Nu is het tijd voor de volgende stap. Een stap waar impact maken centraal staat. Impact die verder reikt dan financiële performance en klantervaring. Organisaties mogen gaan nadenken over een bredere rol die ze hebben in de wereld.


Hoe geef je vorm aan nieuwe betekenis?

Stop with WHY. Start with WHAT’s happening.
Om een bredere verantwoordelijkheid te pakken is het key om een purpose centraal te hebben staan in je organisatie. Vaak zien wij dit nog onvoldoende tot uiting komen, omdat die purpose een verkapte doelstelling blijkt te zijn. “Wij zijn de beste in X,Y, of Z”.  In ons vorige blog nemen we je mee in het opstellen van een sterke ‘WHY’ aan de hand van ons framework.

Vision tree
Bij het operationaliseren van strategische plannen zijn we gauw geneigd om een schitterende roadmap in powerpoint uit te tekenen. Elk kwartaal staat een mooie milestone gepland en over X aantal maanden hebben we ons doel behaald. En dat terwijl we allemaal al honderd keer gehoord hebben dat de wereld steeds sneller verandert. Als de toekomst steeds diffuser wordt, waarom maken we dan lineaire plannen? Zeker wanneer we de ‘betekenis dimensie’ betreden is het cruciaal om exploratief te worden. Niet meer lineair werken richting 1 toekomst, maar vanuit diverse toekomstscenario’s ‘backcasten’ naar de realiteit van vandaag.  Als organisatie streef je een purpose na. Die purpose is oneindig (in tegenstelling tot een doel) omdat het continu een nieuwe vorm aanneemt afhankelijk van de context. De uitdaging is om de toekomstige context te voorspellen. Waar vraagt de wereld van morgen om, en hoe geven we onze purpose lading om ook dan nog bestaansrecht te hebben?

Shape your futures
Om een eerste stap te zetten in het vormen van toekomstscenario’s kun je een matrix creëren. Definieer twee assen met extreme uitersten. Hoe zou de wereld volledig links of rechtsaf kunnen slaan? Met deze assen creëer je kwadranten met totaal verschillende toekomstscenario's. Hierin kun je de purpose van je organisatie op 4 manieren tastbaar maken. Binnen elk kwadrant kun je namelijk concepten bedenken. Concepten waarmee geëxperimenteerd kan worden of die toekomstscenario's desirable, viable en feasible zijn. We nemen je mee in een fictief voorbeeld van Jumbo Supermarkten…


Hoe kunnen we voor Jumbo Supermarkten nieuwe betekenis creëren?

De visie van Jumbo luidt als volgt; Bij Jumbo geloven we dat boodschappen doen leuk kan zijn, elke dag weer. Dat geeft een mooi vertrekpunt om naar de toekomst te kijken. Want wat maakt boodschappen doen over 8 jaar nog steeds zo leuk? Laten we onze matrix opstellen!

Op de horizontale as verkennen we een toekomst waarin de klant behoefte heeft aan ‘exploratie versus verzorging’. Wil de klant van morgen gefaciliteerd worden in zijn avontuur, of moet hij juist extreem verzorgd en vertroeteld worden?

Op de verticale as kijken we naar ‘individueel versus groepsgericht'. Moet de toekomst nog persoonlijker of juist gericht worden op het collectief? Zetten we in op individuele identiteit of op de kracht van het delen?

In elk kwadrant vormen we een interpretatie van een toekomstige rol die Jumbo eigen kan maken. Een rol die aansluit bij de visie van vandaag. Waarom? Omdat de klantverwachting hier naartoe kan schuiven en wij er alles aan doen boodschappen leuk te maken. Voor Jumbo de uitdaging om die toekomstige rollen door te vertalen naar concepten. CLAY+ heeft al een voorzetje gedaan…

Jumbo als reisgids voor jouw smakenpalet.
Je bent wat je eet. Dat geldt niet alleen voor je gezondheid, maar zien we ook op het vlak van identiteit. Daarom ontwikkelen wij ‘de culinaire reisplanner’. Met de app stel je wekelijks jouw ‘eet route’ samen. Wij weten wat je lekker vindt en zoeken aangrenzende smaken om je te verrassen met nieuwe gerechten. Dat gaat verder dan de boodschappen die je bij ons doet. Via de app kun je ook reserveringen maken bij restaurants die passen in jouw ‘eet route’. Ons streven is om ‘boodschappen doen’ minder noodzakelijk en praktisch te maken. Wij combineren onze boodschappen met jouw reserveringen in een passend financieel plaatje. Lekker, avontuurlijk en binnen budget. Goed voor de uitbreiding van jouw smakenpalet. En, goed voor de lokale horecaondernemer.

Jumbo als moeder van eigenzinnigheid.
Zorg dragen voor een gezond en lekker leven, dat is ons streven. Gezond eten hoeft geen straf te zijn. Maak je niet druk over schema's bijhouden of dingen moeten eten die je niet lekker vindt. Wij kennen jou. Je smaak, je dieetwensen en unieke eetgewoontes. Binnen die kaders bezorgen we jouw boodschappen. Wij stellen elke dag je ontbijt, lunch en avondeten samen. Totale ontzorging. Daarnaast bieden we je extra’s aan zodra je klaar bent om er een stapje bovenop te doen. Online meditatie sessies, dagelijkse sport & challenges en allerlei tips & tricks ter bevordering van jouw vitaliteit. Met Jumbo zit je lekker in je vel.

Jumbo als bestrijder van polarisatie.
Wij vinden dat de maatschappij weer dichter naar elkaar toe mag komen. Hoewel we allemaal 'connected' zijn, ontbreekt een diepere verbinding nog te vaak. We mogen meer naar elkaar gaan luisteren. Elkaar begrijpen. Intiemer worden. Terug naar hoe we met elkaar omgingen voordat social media ons richting extremen filterde. Wij verspreiden graag weer liefde. En liefde, dat gaat natuurlijk door de maag! Als supermarkt pakken we daarom onze verantwoordelijkheid. Iedere klant kan sparen voor een gratis koffietje of daghap. Met een voorwaarde: een gratis hap in ruil voor een goede babbel. Wij willen wijken met elkaar verbinden. Mensen samenbrengen. Vreemden transformeren naar bekenden. Bij ons heeft iedereen een plek aan tafel.

Jumbo als collectieve impactmaker.
De koopkracht van Nederlandse gezinnen is in korte tijd sterk afgenomen. Boodschappen doen moet leuk blijven en geen hoofdpijndossier worden. Kunnen we boodschappenlijstjes van Jumbo klanten bundelen? Inkoop voor het collectief. Zo kunnen we duizenden kleine orders combineren tot één grote order. Hele regio's voorzien van de standaard houdbare producten die elk huishouden nodig heeft. Daarnaast zien we de klantbehoefte verschuiven naar lokaal niveau; ‘direct van de boer’. Kunnen we ook hier dezelfde truc toepassen? Grote orders neerleggen bij de boer vanuit de regio. We verwijderen onszelf als schakel in de keten en faciliteren de directe transactie tussen boer en klantenkring. Zo houden we boodschappen leuk en betaalbaar. Voor jou en je omgeving.


Shape your future.

Hoe gaat jouw toekomst er uit zien? Plaats jouw business eens in verschillende extreme toekomst scenario’s. Definieer assen waarlangs je de maatschappij ziet verschuiven. Welke rol kan jouw organisatie pakken in elk kwadrant?

Vorige
Vorige

Before you start venture building…

Volgende
Volgende

Stop with WHY